92. Informatica & programmeren in onderbouw - Concrete ideeën & tools

Hoe begin je hiermee? Hoe zet je de volgende stap?

Inhoud

Inleiding

Wil je op je school met informatica en programmeren in de onderbouw aan de slag? Of ben je daarmee al begonnen en wil je een volgende stap maken? Dan is deze workshop voor jou bedoeld. 

Inhoud

We beginnen met een korte inleiding over de doelstellingen van informatica en programmeren in de onderbouw. Het gaat hierbij om computational thinking - algemene informatica-concepten die niet beperkt zijn tot de actuele technologie en toepassingen. En om computational doing - het gebruik van de actuele technologie en toepassingen voor je eigen doelen, privé, voor je studie of voor je werk.

Daarna gaan we met een aantal verschillende werkvormen en lesmaterialen aan de slag, zoals bijvoorbeeld CS Unplugged, Arduino/Robotica, Raspberry Pi, Scratch, het materiaal van code.org en computerbasedmath.org, en de meer traditionele tekstverwerking en spreadsheets. 

Je kan hiermee zelf aan de slag, voor een eerste hands-on kennismaking.

We besluiten met een gesprek over de mogelijkheden en belemmeringen die je in je eigen situatie ervaart. Aan de hand van ervaringen die elders opgedaan zijn, helpen we elkaar om de eerste stap of de volgende stap voor te bereiden.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • een volgende stap kunnen zetten bij het invoeren van informatica en programmeren op je eigen school, 
  • een aantal werkvormen en lesmaterialen kennen die je hierbij kan gebruiken,
  • aansluiting kunnen vinden bij een netwerk van docenten, scholen en begeleiders die hiermee ook aan de slag gaan.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet

Meegenomen kennis

Kennis van informatica en programmeren

Sites

Programmeren in de onderbouw VO - hoe begin je?

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Onderbouw Mavo/Havo/VWO - Eerste graad SO

Thema's

  • Programmeren

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: R16
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per twee deelnemers
Mee te brengen

Er mag voor deze sessie een eigen laptop meegenomen worden.

Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. 

Zorg er voor dat je Chrome op voorhand hebt geïnstalleerd.

Installeer zeker ook de Arduino software: kies de 'Windows installer' (niet de zipfile). De Arduino drivers zouden dan automatisch mee geïnstalleerd moeten zijn. Zoniet, vind je hier meer info: Arduino UNO Drivers.

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker de nodige software. We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;)

Lesgever

Eelco Dijkstra
Lees meer over de expertise van Eelco.


Korte titel : Coderen onderbouw

Deze pagina werd al 404 keer bekeken