14. Leerlingen informatievaardig maken

Tips & trucs voor leraren

Inhoud

Inleiding

Leraren willen hun leerlingen graag zelfstandig informatie laten vinden en verwerken voor een opdracht, maar de uitkomsten zijn vaak teleurstellend. Veel leerlingen kopiëren en plakken er lustig op los en produceren inhoudsloze werkstukjes. Voor veel knoppenvaardige leerlingen niet inspirerend en uitdagend en voor veel leraren frustrerend omdat de leerlingen enkel met de buitenkant en niet met kennisverwerving bezig zijn.  Dat kan anders en beter. Formuleer de opdracht eens op een andere manier, inspireer de leerling en jezelf door beter inzicht in het informatiezoekproces en laat leerlingen beter presteren.

Inhoud

In deze sessie gaan we eerst na wat we eigenlijk moeten verstaan onder informatievaardigheden? Is het een vak of is het een competentie? En hoe verhoudt het zich met het begrip mediawijsheid?

We zoemen vervolgens in op de niveaus van Informatievaardigheden: instrumentele, structurele en strategische vaardigheden en de verschillende stappen (o.a. Big6).

Op basis van Prof. Carol Kuhlthau's research beschreven in Seeking Meaning, bekijken we wat er gebeurt met een leerling tijdens 'Het informatiezoekproces' en hoe leraren daarop kunnen anticiperen door het aanbieden van 'gestructureerde vrijheid' (Guided Inquiry).

Na dit voornamelijk theoretische deel, kijken we naar het zoeken, vinden en verwerken van informatie in de praktijk. Hoe worden we Google de baas? Daarbij komen veel tips en trucs aan de orde.

Er zijn heel veel tools op het web beschikbaar die voor leerlingen leuk zijn om te gebruiken bij het maken van opdrachten: Voice thread, Jing, Wordle en het Google Wonderwheel. We bekijken die tools en gaan er zelf mee aan de slag.

Het laatste deel van de sessie zal gewijd zijn aan het ontwikkelen van inspirerende en uitdagende opdrachten. Naast ook hier weer de nodige tips & trucs, zullen ook diverse voorbeelden de revue passeren.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • Weet u wat de competentie 'informatievaardigheid'  inhoudt en wat je ervoor moet kunnen en kennen

  • Begrijpen waarom het aanleren van informatievaardigheden ingebed moet worden in het curriculum

  • Inzicht hebben in de attitude en ontwikkeling van de leerling tijdens het informatiezoekproces

  • Geïnspireerd zijn (door de vele tools en mogelijkheden) om aan de slag te gaan met uitdagende opdrachten aan leerlingen

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

  • Basisvaardigheden computergebruik en internet.

Lesmateriaal

Syllabus

Deelnemers ontvangen een uitgebreide lijst met bronnen om thuis en/of in de les te gebruiken. Evenals een aantal voorbeelden van opdrachten 'nieuwe stijl'

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Nederlandse lesgever
  • Bibliotheek, online databanken en auteursrecht

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: 161
Er zijn 24 plaatsen waarvan er 22 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Deelnemers kunnen ook hun eigen laptop meenemen, mits kan worden voorzien in internettoegang (via WiFi)

Lesgever

Lourense Das
Lees meer over de expertise van Lourense.


Korte titel : Informatievaardig

Deze pagina werd al 4448 keer bekeken