18. Activeer je leerlingen via interactieve presentaties met Nearpod

Create - Engage - Assess

Inhoud

Inleiding

Klassikale instructie in een situatie waarin elke leerling een eigen device heeft, wordt door veel leraren als 'uitdagend' gezien. Vaak wordt gedacht dat dat alleen maar afleidt van van de instructie. Maar wat als de aanwezigheid van die devices er voor zou zorgen dat de kwaliteit van je instructie meetbaar beter wordt? En als het zou leiden tot een actievere leerhouding van de leerlingen? En wat als je van alle leerlingen zou weten wat ze wel en niet hebben geleerd van de les ... in plaats van die paar die je een vraag hebt gesteld?

Inhoud

In deze workshop maak je kennis met Nearpod en leer je al heel snel dat het veel meer is dan een tool waarmee je je presentaties voor je klassikale instructie een beetje interactiever maakt. Natuurlijk, dat doet het ook. En wel op zo’n manier dat je in real time de effectiviteit van je instructie kunt meten en dus waar nodig on the fly aanpassen.

Met bestaande (Powerpoint of Keynote-)presentaties, een dosis creativiteit en een goed plan ontpopt Nearpod zich tot een interactief contentplatform waarmee je snel en laagdrempelig inzicht krijgt in de ontwikkeling van je leerlingen. En op die manier krijg je weer een goed beeld van hoe te differentiëren en/of te personaliseren.

Maar ook buiten de les kan 

Te mooi om waar te zijn? Kom het maar ontdekken.

Resultaat

Na deze sessie:

  • heb je goed nagedacht over de effectiviteit van klassikale instructie;
  • kun je een Nearpod-presentatie (NPP) maken op basis van een bestaande les;
  • weet je hoe je vakinhoud en interactieve elementen kunt toevoegen aan een NPP;
  • weet je hoe een NPP kunt gebruiken in verschillende leersituaties;
  • ken je het verschil tussen Nearpod Live en Nearpod Huiswerk;
  • weet je hoe je inzicht krijgt in de ontwikkeling van leerlingen;
  • heb je inzicht in hoe je data uit de Nearpod-lessen kunt gebruiken voor het verbeteren van leren en lesgeven, bijvoorbeeld t.b.v. differentiatie;
  • kun je een inschatting maken van het belang van Nearpod voor het zelf arrangeren van digitale content.

Voorkennis

Verplichte kennis

  • Basisvaardigheden presentatiesoftware (bijv. Powerpoint of Keynote)
  • Basisvaardigheden computergebruik en internet

Meegenomen kennis

Kunnen werken met cloud storage zoals onder andere Google Drive, OneDrive of Dropbox.

 

 

Sites

Nearpod

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Digitale leermiddelen

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: E15
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer
Mee te brengen

Er mag voor deze sessie een eigen laptop meegenomen worden.

Als je je laptop meebrengt:

  • Het besturingssysteem mag Windows, Mac zijn. 
  • Zorg er voor dat je deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd:
    • Safari (is al onderdeel van Mac OS X / macOS Sierra)
    • Firefox
    • Chrome
  • Je hebt Powerpoint of Keynote nodig in de sessie.
  • Je zal een presentatie moeten kunnen opslaan naar PDF.
  • Installeer dus ook Acrobat Reader op je computer. 

Als je je tablet meebrengt:

  • Indien je met een iPad en/of Android werkt, dowload dan zeker de app Nearpod:

Verder zijn ook deze zaken belangrijk en nodig:

  • Een hoofdtelefoon of oortjes. Gelieve dat zeker mee te brengen!
  • Breng al gemaakte PowerPoint- of Keynotelessen mee.
    Je kan deze op stick zetten of in een cloud storage
  • Zorg dat je degelijke foto's hebt om te gebruiken.
  • Breng een kort filmpje mee. Maximum 5 Mb.

Lesgever

Fons van den Berg
Lees meer over de expertise van Fons.


Korte titel : Nearpod

Deze pagina werd al 926 keer bekeken