39. Creatieve mogelijkheden met Arduino: opensource ontwikkelbord

Koppel informatica aan fysieke objecten Informatica voor elektronica

Inhoud

Inleiding

Arduino is een open-source ontwikkelbord, waarmee het mogelijk wordt om informatica te koppelen aan fysieke objecten. Het is dus een apparaat om fysische informatica makkelijk en toegankelijker te maken. De Arduino wordt dan ook door verschillende groepen gebruikt, hij is oorspronkelijk ontworpen voor designers om in hun kunst interactie te kunnen verwerken. Daarna zijn veel andere hobbyisten en Industrial Designers (onder andere op TU Eindhoven en TU Delft) de Arduino gaan gebruiken. Hij wordt nu zelfs door elektrotechnici gebruik omdat 'hij zo gemakkelijk werkt' en er heel veel uitbreidingen te vinden zijn op het internet.

Het is dus een kleine computer die fysieke componenten kan aansturen. Je kunt er dus hele robots mee bouwen of ermee het internet op gaan. Eigenlijk is het een makkelijk te programmeren stukje hardware dat vrijwel alles kan. Van een vliegtuig aansturen tot het brein zijn van een 3D-printer.

Inhoud

Eerst krijg je een introductie in Arduino, wat is Arduino, wat voor boards zijn er en wat zou passend kunnen zijn voor je klas, en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Je zult kennis maken met Arduino (met de tekst gebaseerde programmeertaal), elektronica (breadboards, ledjes, draaiweerstanden). En daarmee een aantal projecten maken, hierna wanneer er nog tijd over is, kunnen we gaan kijken naar het gebruik van libraries (uitbreidingen op Arduino), waarmee letterlijk bijna alle elektronica kan worden aangestuurd.

Resultaat

Na deze sessie zal je meer praktijkervaring hebben opgedaan met Arduino (een open-source hardware microcontroller board), de basisprincipes van de code onder de knie hebben en meer zicht hebben op elektronica.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik

Meegenomen kennis

Wat ervaring met programmeren is mooi meegenomen, vooral het logische denkvermogen zal je nodig hebben.

Lesmateriaal

Syllabus

Sites

Lemio´s arduino wiki

Arduino website

Arduino playground (Hier zijn talloze libraries te vinden)

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Open bron
  • Hardware
  • STEM STEAM Maakonderwijs
  • Programmeren

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: E00
Er zijn 15 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer
Mee te brengen

Er mag voor deze sessie een eigen laptop meegenomen worden.

Installeer zeker:

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.

Installeer zeker de nodige software (zie hierboven). We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;)

Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.

Lesgever

Geert Roumen
Lees meer over de expertise van Geert.


Korte titel : Arduino

Deze pagina werd al 520 keer bekeken