86. Programmeren met LEGO MINDSTORMS EV3 - Basis+ ('Deel 2')
Het ideale leermiddel om STEM-vakken aan elkaar koppelen!
Inhoud
Inleiding
LEGO® Education ondersteunt STEM-onderwijs met nieuw MINDSTORMS®Education EV3-platform
Het LEGO® MINDSTORMS® Education EV3-platform is de derde generatie robottechnologie van LEGO Education voor gebruik in klaslokaal. Het is een volledige onderwijsoplossing die is ontwikkeld in samenwerking met docenten om studenten actief te betrekken bij de belangrijkste onderdelen van het lesprogramma, zoals computerwetenschappen, wetenschap, technologie, techniek en wiskunde, afgestemd op de nationale normen.
Het LEGO MINDSTORMS Education EV3-platform is achterwaarts compatibel met het MINDSTORMS Education NXT-platform, zodat bestaande sensoren, motoren en bouwelementen kunnen worden hergebruikt. Het is ook mogelijk NXT te programmeren met de EV3-software.
De LEGO MINDSTORMS Education EV3 Core Set omvat de EV3-bouwsteen, een oplaadbare batterij, sensoren, motoren, een grote selectie bouwstenen, een nieuw balwiel en bouwinstructies. Het intuïtieve softwareplatform voor EV3 is gebaseerd op de grafische programmeersoftware National Instruments LabVIEW™. Op deze technologie zijn enkele van de belangrijkste innovaties op onze planeet gebaseerd. De technologie bevat nieuwe mogelijkheden voor gegevensregistratie waarmee studenten hun gegevens kunnen verzamelen, in kaart brengen en doorrekenen.
Inhoud
We starten met enkele basisaspecten van LEGO EV3 die je nodig hebt om je opdracht te volbrengen.
Daarna sturen we een robot een tunnel in en gaat die op zoek naar een barst in die tunnel. De robot keert terug en geeft ons alle waarden zodat we exact weten waar de barst zich bevindt.
Deze sessie is bedoeld door wie al een beetje basis heeft. Wie de voormiddagsessie volgde, mag zeker aansluiten!
Resultaat
Na deze sessie zal je beseffen dat je niet elk vak als een apart onderdeel mag zien, maar dat er mogelijkheden zijn om die vakken aan elkaar te koppelen. De MINDSTORMS EV3 is zo'n mogelijkheid.
Je zult vakken als techniek, wiskunde, engineering en ICT combineren om tot een bepaald doel te komen.
Voorkennis
Verplichte kennis
Het kan handig zijn om al enige voorkennis te hebben van LEGO MINDSTORMS.
Tip: Volg de voormiddagsessie ter voorbereiding op deze sessie.
We leren eerst en vooral een aantal basisvaardigheden voor we de gevorderde opdracht aanvatten.
Lesmateriaal
Syllabus
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Inspectie
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Partners ICTdag
- Voortgezet / Secundair onderwijs
- Hardware
- STEM STEAM Maakonderwijs
- Programmeren
Tijdstip
Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: E05
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Deelnemers mogen hun eigen laptop meebrengen, maar hierop moet zeker en vast de EDUCATIEVE versie van MINDSTORMS EV3 staan. We maken regelmatig gebruik van de robotonderwijzer en deze is enkel te vinden in de educatieve versie van de software.
Belangrijk!
Duid bij inschrijving voor deze sessie dus enkel 'JA' aan op de vraag of je je laptop meebrengt als je daarop ook de EDUCATIEVE EV3-software op voorhand installeert, met licentie en de optie "leerkracht" aanvinkt bij installatie.
Als je dat aanduidt, voorzien we voor jou immers geen toestel, omdat we ervan uitgaan dat je het zelf meebrengt. Voor de anderen voorzien we een Windows-laptop met EV3-software en EV3-robot per 2 deelnemers.
Lesgever
Frederick D'alleine
Lees meer over de expertise van Frederick.
Korte titel : EV3 Basis+
Deze pagina werd al 2426 keer bekeken