92. Informatica & programmeren in onderbouw - Concrete ideeën & tools
Hoe begin je hiermee? Hoe zet je de volgende stap?
Inhoud
Inleiding
Wil je op je school met informatica en programmeren in de onderbouw aan de slag? Of ben je daarmee al begonnen en wil je een volgende stap maken? Dan is deze workshop voor jou bedoeld.
Inhoud
We beginnen met een korte inleiding over de doelstellingen van informatica en programmeren in de onderbouw. Het gaat hierbij om computational thinking - algemene informatica-concepten die niet beperkt zijn tot de actuele technologie en toepassingen. En om computational doing - het gebruik van de actuele technologie en toepassingen voor je eigen doelen, privé, voor je studie of voor je werk.
Daarna gaan we met een aantal verschillende werkvormen en lesmaterialen aan de slag, zoals bijvoorbeeld CS Unplugged, Arduino/Robotica, Raspberry Pi, Scratch, het materiaal van code.org en computerbasedmath.org, en de meer traditionele tekstverwerking en spreadsheets.
Je kan hiermee zelf aan de slag, voor een eerste hands-on kennismaking.
We besluiten met een gesprek over de mogelijkheden en belemmeringen die je in je eigen situatie ervaart. Aan de hand van ervaringen die elders opgedaan zijn, helpen we elkaar om de eerste stap of de volgende stap voor te bereiden.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- een volgende stap kunnen zetten bij het invoeren van informatica en programmeren op je eigen school,
- een aantal werkvormen en lesmaterialen kennen die je hierbij kan gebruiken,
- aansluiting kunnen vinden bij een netwerk van docenten, scholen en begeleiders die hiermee ook aan de slag gaan.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet
Meegenomen kennis
Kennis van informatica en programmeren
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs: Onderbouw Mavo/Havo/VWO - Eerste graad SO
Thema's
- Programmeren
Tijdstip
Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: R16
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn.
Zorg er voor dat je Chrome op voorhand hebt geïnstalleerd.
Installeer zeker ook de Arduino software: kies de 'Windows installer' (niet de zipfile). De Arduino drivers zouden dan automatisch mee geïnstalleerd moeten zijn. Zoniet, vind je hier meer info: Arduino UNO Drivers.
We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker de nodige software. We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;)
Lesgever
Eelco Dijkstra
Lees meer over de expertise van Eelco.
Korte titel : Coderen onderbouw
Deze pagina werd al 2149 keer bekeken